Administrativ praksis Afgræns efter type: Artikler – domme og kendelser (Særligt for skatterådgivere) Artikler – konkrete emner Artikler – lovforslag og love Artikler – svar på konkrete spørgsmål Nyhedsbreve Videofilm – nyheder og præsentationer Videofilm – undervisning Undervisningsmaterialer Vidensartikler 8 resultat(er) Viser resultat 1 til 8 Værdiansættelse ved arv – +/- 15 pct.´s-reglen – Højesterets kendelse af 8/3 2016, sag 104/2015 – SKM2016.279H © Højesteret udtalte ved en kendelse af 8/3 2015, at boafgiftslovens § 12 og cirkulære nr. 185 af 17/11 1982, pkt. 6, 2. afsn. sammenholdt med de senere fortolkningsbidrag knyttet hertil indebærer, at skattemyndighederne skal acceptere en værdiansættelse foretaget efter 15 pct.’s reglen, medmindre der foreligger særlige omstændigheder. Sagen blev ført af Advokat Leo Jantzen Klik ind nedenfor i relaterede vidensartikler: Se om tidligere afgørelse fra Vestre Landsret i artiklen: " Værdiansættelse – dødsboer – Vestre Landsrets kendelse af 26/2 2015, B-1747-14. Se senest artiklen: Gælder + / – 15 pct.-reglen ikke længere ved arveovergang?© Administrativ praksis Dødsbobehandling Værdiansættelse af fast ejendom Avanceopgørelse ved afståelse af udviklingsprojekt – ligningslovens § 8 B – tilsidesættelse af Juridisk Vejledning – begunstigende forvalt-ningsakt – Skatterådets bindende svar af 24/3 2015, jr. nr. 14-1269602 Skatterådet meddelte ved et bindende svar af 24/3 2015, at avance ved afståelse af ud-viklingsprojekter omfattet af ligningslovens § 8 B, dvs. know-how, skulle opgøres efter afskrivningslovens § 40, stk. 6 som differencen mellem afståelsessum og anskaffelses-sum med fradrag af foretagne afskrivninger, og således - hvilket var udtryk for en prak-sisændring og tilsidesættelse af Juridisk Vejledning - at udgifter afholdt til projektet, der ikke var fratrukket eller afskrevet efter ligningslovens § 8 B, kunne medregnes ved opgørelsen af anskaffelsessummen. Skatteyderens synspunkt om, at avanceopgørelsen skulle foretages efter statsskattelovens §§ 4 – 5 blev samtidig afvist. Administrativ praksis Skatteret Ændring af en administrativ praksis – praksis om kvalifikation af sygedagpenge i forhold til virksomhedsskatteordningen – SKM2015.262.HR © Højesteret tiltrådte ved en dom af 14/4 2015, ref. i SKM2015.262.HR, at skattemyndighedernes ændring af praksis om den skattemæssige kvalifikation af sygedagpenge i forhold til virksomhedsskatteordningen kunne foretages administrativt, og videre, at den ændrede praksis var tilstrækkeligt klart beskrevet af skattemyndighederne. Administrativ praksis Skatteret Virksomhedsskatteordningen og kapitalafkastordningen Værdiansættelse – dødsboer – Vestre Landsrets kendelse af 26/2 2015, B-1747-14. Vestre Landsret tilkendegav, at retten ikke fandt det godtgjort, at der var en fast administrativ praksis om, at et dødsbos værdiansættelse, som ikke afviger mere end 15 pct. fra den seneste offentlige ejendomsvurdering, skal lægges til grund ved den skatte- og afgiftsmæssige behandling af boet. Landsretten fandt herefter ikke grundlag for at afvise en anmodning fra SKAT om en sagkyndig vurdering efter boafgiftslovens § 12, stk. 2, jf. dødsboskiftelovens § 93. Sagen blev ført af Leo Jantzen Se senest artikel af 19/5 2020 om kommende Nye regler om værdiansættelse af fast ejendom ved generationsskifte Administrativ praksis Dødsbobehandling Dødsbobeskatning Gave- og boafgift Skatteret Værdiansættelse af fast ejendom Administrativ praksis – olie- og gasrettigheder i USA – SKM2013.793.HR, jf. tidligere TfS 2012, 122 VL © Ved en dom af 4/11 2013 tog Højesteret stilling til, om 3 konkrete afgørelser fra Landsskatteretten og Skatterådet samt Ligningsvejledningens tilkendegivelser om beskatningsforholdene vedrørende investeringer i olie- og gasrettigheder (working interests) i USA kunne anses som en administrativ praksis, som en skatteyder kunne støtte ret på ved ligningen af ham. Højesteret fandt, at skatteyderen ikke havde godtgjort, at der havde eksisteret en sådan administrativ praksis, at skattemyndighederne for indkomstårene 2002- 2004 var forpligtet til skatteretligt at anse de erhvervede rettigheder som udbyttekontrakter med afskrivningsret efter afskrivningslovens § 40, stk. 2. Administrativ praksis Skatteret Ejendomsavance – pristalsregulering af anskaffelsessum, jf. ejendomsavancebeskatningslovens § 5 A – ejendomme omfattet af vurderingslovens § 33, stk. 1 og 7 – minkfarm – administrativ praksis – SKM2012.359.HR © Højesteret fandt ved en dom af 31/5 2012, jf. SKM2012.359.HR, at drift af en minkfarm ikke kunne anses for omfattet af begrebet landbrug i vurderingslovens forstand, og der var følgelig ikke grundlag for pristalsregulering af anskaffelsessummen. Ejendommen kunne heller ikke anses for delvist benyttet til landbrug i vurderingslovens forstand. Administrativ praksis Kapitalgevinster, fast ejendom Landbrug Offentlig vurdering Skatteret Working interests – udbytteret eller anpart i virksomhed – adminstrativ praksis – praksisændring – SKM2012.17.VLR, jf. tidligere TfS 2010, 398 LSR © Vestre Landsret fandt ved en dom af 8/12 2011, at konkrete working interests ikke kunne anses som udbyttekontrakter omfattet af afskrivningslovens § 40, stk. 2, men måtte anses som en andel af en erhvervsvirksomhed med olieudvinding. Indkomst fra denne virksomhed var omfattet af personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 10. Efter landsrettens opfattelse var der ikke med denne skatteretlige kvalifikation af de pågældende working interests tale om en skærpelse af praksis på området. Administrativ praksis Afskrivninger Erhvervsindkomst Skatteret Ekstraordinær genoptagelse – praksisændring – TfS 2010, 735 Ø © Østre Landsret fandt ved dommen ref. i TfS 2010, 735, at Østre Landsrets underkendelse af hidtidig praksis om opkrævning af AM-bidrag af sygedagpenge for selvstændigt erhvervsdrivende i virksomhedsskatteordningen, jf. TfS 2003, 770 Ø, ikke gav grundlag for ekstraordinær genoptagelse med henblik på tilbagebetaling af uretmæssigt opkrævet AM-bidrag af en erhvervsdrivendes ydelser fra en erhvervsudygtighedsforsikring. Administrativ praksis Genoptagelse Skatteprocessuelle forhold Skatteret Viser resultat 1 til 8
Værdiansættelse ved arv – +/- 15 pct.´s-reglen – Højesterets kendelse af 8/3 2016, sag 104/2015 – SKM2016.279H © Højesteret udtalte ved en kendelse af 8/3 2015, at boafgiftslovens § 12 og cirkulære nr. 185 af 17/11 1982, pkt. 6, 2. afsn. sammenholdt med de senere fortolkningsbidrag knyttet hertil indebærer, at skattemyndighederne skal acceptere en værdiansættelse foretaget efter 15 pct.’s reglen, medmindre der foreligger særlige omstændigheder. Sagen blev ført af Advokat Leo Jantzen Klik ind nedenfor i relaterede vidensartikler: Se om tidligere afgørelse fra Vestre Landsret i artiklen: " Værdiansættelse – dødsboer – Vestre Landsrets kendelse af 26/2 2015, B-1747-14. Se senest artiklen: Gælder + / – 15 pct.-reglen ikke længere ved arveovergang?© Administrativ praksis Dødsbobehandling Værdiansættelse af fast ejendom
Avanceopgørelse ved afståelse af udviklingsprojekt – ligningslovens § 8 B – tilsidesættelse af Juridisk Vejledning – begunstigende forvalt-ningsakt – Skatterådets bindende svar af 24/3 2015, jr. nr. 14-1269602 Skatterådet meddelte ved et bindende svar af 24/3 2015, at avance ved afståelse af ud-viklingsprojekter omfattet af ligningslovens § 8 B, dvs. know-how, skulle opgøres efter afskrivningslovens § 40, stk. 6 som differencen mellem afståelsessum og anskaffelses-sum med fradrag af foretagne afskrivninger, og således - hvilket var udtryk for en prak-sisændring og tilsidesættelse af Juridisk Vejledning - at udgifter afholdt til projektet, der ikke var fratrukket eller afskrevet efter ligningslovens § 8 B, kunne medregnes ved opgørelsen af anskaffelsessummen. Skatteyderens synspunkt om, at avanceopgørelsen skulle foretages efter statsskattelovens §§ 4 – 5 blev samtidig afvist. Administrativ praksis Skatteret
Ændring af en administrativ praksis – praksis om kvalifikation af sygedagpenge i forhold til virksomhedsskatteordningen – SKM2015.262.HR © Højesteret tiltrådte ved en dom af 14/4 2015, ref. i SKM2015.262.HR, at skattemyndighedernes ændring af praksis om den skattemæssige kvalifikation af sygedagpenge i forhold til virksomhedsskatteordningen kunne foretages administrativt, og videre, at den ændrede praksis var tilstrækkeligt klart beskrevet af skattemyndighederne. Administrativ praksis Skatteret Virksomhedsskatteordningen og kapitalafkastordningen
Værdiansættelse – dødsboer – Vestre Landsrets kendelse af 26/2 2015, B-1747-14. Vestre Landsret tilkendegav, at retten ikke fandt det godtgjort, at der var en fast administrativ praksis om, at et dødsbos værdiansættelse, som ikke afviger mere end 15 pct. fra den seneste offentlige ejendomsvurdering, skal lægges til grund ved den skatte- og afgiftsmæssige behandling af boet. Landsretten fandt herefter ikke grundlag for at afvise en anmodning fra SKAT om en sagkyndig vurdering efter boafgiftslovens § 12, stk. 2, jf. dødsboskiftelovens § 93. Sagen blev ført af Leo Jantzen Se senest artikel af 19/5 2020 om kommende Nye regler om værdiansættelse af fast ejendom ved generationsskifte Administrativ praksis Dødsbobehandling Dødsbobeskatning Gave- og boafgift Skatteret Værdiansættelse af fast ejendom
Administrativ praksis – olie- og gasrettigheder i USA – SKM2013.793.HR, jf. tidligere TfS 2012, 122 VL © Ved en dom af 4/11 2013 tog Højesteret stilling til, om 3 konkrete afgørelser fra Landsskatteretten og Skatterådet samt Ligningsvejledningens tilkendegivelser om beskatningsforholdene vedrørende investeringer i olie- og gasrettigheder (working interests) i USA kunne anses som en administrativ praksis, som en skatteyder kunne støtte ret på ved ligningen af ham. Højesteret fandt, at skatteyderen ikke havde godtgjort, at der havde eksisteret en sådan administrativ praksis, at skattemyndighederne for indkomstårene 2002- 2004 var forpligtet til skatteretligt at anse de erhvervede rettigheder som udbyttekontrakter med afskrivningsret efter afskrivningslovens § 40, stk. 2. Administrativ praksis Skatteret
Ejendomsavance – pristalsregulering af anskaffelsessum, jf. ejendomsavancebeskatningslovens § 5 A – ejendomme omfattet af vurderingslovens § 33, stk. 1 og 7 – minkfarm – administrativ praksis – SKM2012.359.HR © Højesteret fandt ved en dom af 31/5 2012, jf. SKM2012.359.HR, at drift af en minkfarm ikke kunne anses for omfattet af begrebet landbrug i vurderingslovens forstand, og der var følgelig ikke grundlag for pristalsregulering af anskaffelsessummen. Ejendommen kunne heller ikke anses for delvist benyttet til landbrug i vurderingslovens forstand. Administrativ praksis Kapitalgevinster, fast ejendom Landbrug Offentlig vurdering Skatteret
Working interests – udbytteret eller anpart i virksomhed – adminstrativ praksis – praksisændring – SKM2012.17.VLR, jf. tidligere TfS 2010, 398 LSR © Vestre Landsret fandt ved en dom af 8/12 2011, at konkrete working interests ikke kunne anses som udbyttekontrakter omfattet af afskrivningslovens § 40, stk. 2, men måtte anses som en andel af en erhvervsvirksomhed med olieudvinding. Indkomst fra denne virksomhed var omfattet af personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 10. Efter landsrettens opfattelse var der ikke med denne skatteretlige kvalifikation af de pågældende working interests tale om en skærpelse af praksis på området. Administrativ praksis Afskrivninger Erhvervsindkomst Skatteret
Ekstraordinær genoptagelse – praksisændring – TfS 2010, 735 Ø © Østre Landsret fandt ved dommen ref. i TfS 2010, 735, at Østre Landsrets underkendelse af hidtidig praksis om opkrævning af AM-bidrag af sygedagpenge for selvstændigt erhvervsdrivende i virksomhedsskatteordningen, jf. TfS 2003, 770 Ø, ikke gav grundlag for ekstraordinær genoptagelse med henblik på tilbagebetaling af uretmæssigt opkrævet AM-bidrag af en erhvervsdrivendes ydelser fra en erhvervsudygtighedsforsikring. Administrativ praksis Genoptagelse Skatteprocessuelle forhold Skatteret