Forældrene giver alle deres børn det tilladte arveforskud hvert år og indberetter dette til Skat. Forældrene overfører pengene til børnenes konto, og herefter låner børnene pengene tilbage til forældrene som et rente- og afdragsfrit lån.
Spørgsmål: Kan man forestille sig et scenarie som følger?:
Forældrene giver alle deres børn det tilladte arveforskud hvert år og indberetter dette til Skat. Forældrene overfører pengene til børnenes konto, og herefter låner børnene penge-ne tilbage til forældrene som et rente- og afdragsfrit lån.
Invalide og kronisk syge har ret til befordringsfradrag efter særlige, lempelige regler om fradrag for de faktiske befordringsudgifter. Men SKAT´s praksis om godkendelse af fradrag er meget streng – faktisk for streng, da SKAT ikke altid følger Landsskatterettens praksis.
Østre Landsret fandt ved en dom af 2/2 2016, ref. i SKM2016.76.ØLR ikke grundlag for ekstraordinær genoptagelse af en skatteansættelse for indkomståret 2006 efter opsamlingsbestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, uanset at skatteyderen ikke havde modtaget agterskrivelse i sagen, da ”grundlaget for skatteansættelsen måtte anses at have været kendt for skatteyderen allerede efter modtagelsen af indkaldelses-skrivelsen”.
Landsskatteretten har ved en række kendelser afsagt i 2015 og senest en kendelse af 1/2 2016 anerkendt fradragsret for befordring mellem hjem og arbejdsplads efter lignings-lovens § 9 D om det særlige befordringsfradrag for invalide og kronisk syge.
Landsskatterettens praksis har svært ved at slå i gennem hos SKAT.
SKAT har valgt at offentliggøre en række bindende svar fra Skatterådet vedrørende fradrag for tab på fordringer uden tilknytning til erhvervsmæssig drift af virksomhed og har udsendt et udkast til styresignal, der varsler en skærpelse af praksis ved at indskrænke anvendelsesområdet for kursgevinstlovens § 14.
SKAT´s begrundelser i de nævnte afgørelser kan ikke tiltrædes. Der er efter vor opfattelse tale om en sammenblanding af regler.
Endelig er omtalt et retssikkerhedsspørgsmål som følge af, at SKAT anser afgørelser fra Landsskatterettens Afgørelsesdatabase for at have mindre retskildeværdi end afgørelsen offentliggjort som en ”SKM-afgørelse”