SKAT været udsat for en hård kritik for håndteringen af flere skattesager, herunder sagen vedrørende Jesper ”Kasi” Nielsen, der ifølge det oplyste nærmest blev truet til at indgå et forlig, samt sagen om en fotomodel, der i starten af SKAT blev nægtet indsigt i en tidligere afgørelse vedrørende statsministerens ægtefælle, og som ifølge medierne var på nippet til at tabe sin sag, men blev reddet, da statsministeren selv valgte at offentliggøre afgørelsen.
Disse sager rejser spørgsmålet om hvilke spilleregler, der gælder for reaktioner overfor SKAT´s adfærd og beslutninger, der ikke kan karakteriseres som afgørelser.
SKAT har ved en meddelelse af 5/4 2013 fastsat reviderede retningslinier for behandling af indsigelser over SKATs behandling af spørgsmål, som ikke er ”afgørelser” i skatteforvaltningslovens forstand. Retningslinierne indeholder ingen oplysninger om retsvirkningerne af indsigelser, hvor der er grundlag for at imødekomme skatteyderens synspunkter.
Investeringer i ejendomsprojekter (anpartsprojekter) har gennem tiden været underkastet en meget turbulent behandling skattemæssigt. Efter en gylden periode i 1960´erne, hvor der nærmest blev givet fradrag for fiktive udgifter, blev beskatningen skærpet i 1970´erne. Siden fulgte en periode i 1980´erne præget af snyd og bedrag, der fra skattevæsenets side resulterede i en meget hårdhændet behandling af investorer op gennem 1990´erne. Efter 2000 – 2012, hvor der skete beskatning af – vil nogen mene – fiktive gevinster, synes der nu at være lys forude, således at der et langt stykke ad vejen kun sker beskatning af reelle gevinster.
Ved et retsforlig af 12/4 2013 accepterede Skatteministeriet at ved videresalg af anparter i et ejendomskommanditselskab skulle videresalgssummen opdeles i en salgssum for ejendommen henholdsvis en salgssum for ”værdien af deltagelse i den igangværende virksomhed”, også benævnt ”overordnet strukturering og tilrettelæggelse af et investeringsprojekt”.
Da salget efter en kort ejertid på 6 måneder fra kommanditistens køb til dennes tilbagesalg til udbyderen, skulle der (modsat TfS 2012, 672 V) ikke ske reduktion af ”værdien af deltagelse i den igangværende virksomhed”, der følgelig fuldt ud kunne fragå i den skattepligtige ejendomsavance ved tilbagesalget
Et selskab var – efter at have foretaget betydelige skattemæssige afskrivninger -fusioneret med et tilkøbt datterselskab efter reglerne om skattefri fusion, og et skattemæssigt underskud gik følgelig tabt. Selskabet søgte herefter om tilladelse til omgørelse af de foretagne nedskrivninger. Dernæst at få tilladelse til omgørelse af fusionen, således at denne blev en skattepligtig fusion. Videre at få adgang til selvangivelsesomvalg, således at den skattefri fusion blev en skattepligtig fusion. Og endelig om tilladelse til nedsættelse af de forud for fusionen foretagne afskrivninger. SKAT afviste alle 4 anmodninger. De 3 sidste anmodninger blev påklaget. HD stadfæstede afvisningerne.
Højesteret fastslog ved en dom af 12/4 2013, at der ikke kunne ske genanbringelse af avance fra salg af en ejendom til eget selskab i anskaffelsessummen for samme ejendom efter delvist tilbagekøb. Med sagen er samtidig fastslået, at avance ved salg af en anden ejendom kunne genanbringes i den tilbagekøbte ejendom.
SKAT offentliggør hvert år en plan over, hvilke brancher eller skatteområder skattevæsenet det kommende år særligt vil interessere sig for – og hvor der derfor er en større sandsynlighed for at blive ”udtrukket” til kontrol. Planen benævnes Produktionsplan 2013 – Projekter til reduktion af skattegabet.
Landsskatteretten har ved to kendelser af 7/1 2013 imødekommet betalingskorrektion efter ligningslovens § 2, stk. 5 i sager om rette indkomstmodtager. Retsstillingen på dette område har været meget længe undervejs, men må nu – efter nogle sten på vejen – antages at nærme sig en afklaring med Landsskatterettens to kendelser af 7/1 2013. Problemstillingen er nærmere omtalt i TfS 2013, 199.
SKAT offentliggør hvert år en plan over, hvilke brancher eller skatteområder skattevæsenet det kommende år særligt vil interessere sig for – og hvor der derfor er en større sandsynlighed for at blive ”udtrukket” til kontrol. Planen benævnes Produktionsplan 2013 – Projekter til reduktion af skattegabet.
I denne artikel omtales planen for kontrol vedrørende personer.