Landsskatteretten fandt ved en kendelse af, at en udbyders avance ved tilbagekøb og videresalg af anparter, der var solgt 3 år, tidligere ikke kunne henregnes til den (nye) købende investors anskaffelsessum for ejendommen.
Og kommentarer til skatmæssige konsekvenser ved salg før henholdsvis efter 14. april 2009.
Skattedepartementet har i en kommentar af 29/10 2009 til Højesterets dom af 5/5 2009 redegjort for departementets vurdering af konsekvenserne af dommen, medens SKAT i et Styresignal, ligeledes af 29/10 2009, har redegjort for adgangen til genoptagelse af andre sager som følge af dommen.
Vestre Landsret meddelte ved en dom af 19/11 2009 tilladelse til omgørelse i en sag om rette indkomstmodtager. Efter at SKAT i de senere år har lagt afstand til omgørelse i sager om rette indkomstmodtager, er det med landsretsdommen fastslået, at omgørelse fortsat kan være en relevant løsningsmulighed i disse sager.
Skatterådet har ved en række bindende svar af 10/11 2009 taget stilling til forskellige facetter af de nye regler om en multimedieskat, herunder spørgsmålet om kriterierne for en medarbejders fraskrivelse af retten til at råde over et multimedie.
Skatterådet har ved et bindende svar af 20/10 taget stilling til forskellige modeller for arbejdsgiverbetalt børnepasning. I alle tilfælde blev afvist, at en arbejdsgiver kunne stille børnepasning til rådighed for medarbejdere, uden skattemæssige konsekvenser for disse.
Skatterådet fandt ved en kendelse af 20/10 2009, at udstykning af 6 grunde ikke kunne anses som næringsvirksomhed med fast ejendom.
Det var følgelig ikke muligt at indskyde de omhandlede grunde i et selskab som et led i en skattefri virksomhedsomdannelse efter virksomhedsskatteloven.
De tidsmæssige kriterier for genanbringelse forelå til prøvelse i sagen ref. i TfS 2009, 236 BR. I forbindelse med sagens behandling for Vestre Landsret har Skatteministeriet nu anerkendt, at skatteyderen kunne foretage genanbringelse i en senere købt ejendom, uanset at dette synspunkt først blev inddraget under sagens behandling for domstolene.
Derimod indeholder Skatteministeriets tilkendegivelse ingen stillingtagen til spørgsmålene om, hvorvidt det efter en ændret avanceopgørelse er en betingelse for genanbringelse, at der er indgivet rettidig selvangivelse, og hvorvidt et ønske om genanbringelse efter en ændret skatteansættelse skal være udløst af netop den ændrede skatteansættelse.
Retten i Holbæk fandt ved en dom af 1/10 2009, at et sommerhus ikke kunne anses for omfattet af sommerhusreglen, da skatteyderen tidligere havde ejet og anvendt et andet sommerhus i samme område til private formål, hvilket sommerhus ved afståelsen var anset for omfattet af sommerhusreglen.
Skatterådet fandt ved et bindende svar af 25/8 2009, at et engangsbeløb på 220.000 kr., der var betalt i forbindelse med opsætning af mobiltelefonantenner, var skattepligtigt, da beløbet, i overensstemmelse med betegnelsen i den indgåede lejekontrakt, måtte betragtes som betaling af leje og ikke som ”kompensation for strålingsfare”.
Området for begrebet ”midlertidigt arbejdssted” samt forudsætningerne for anvendelse af de dertil knyttede regler forelå til prøvelse i sagen ref. i TfS 2009, 386 VL.
Ministeriet har i forbindelse med sagens behandling for Højesteret nu anerkendt, at ansættelse på samme arbejdssted på en ansættelseskontrakt på op til 1 års varighed kan anses som et midlertidigt arbejdssted i den forstand, hvori begrebet anvendes i ligningslovens § 16, stk. 11. Dette gælder, uanset om lønmodtageren i øvrigt kan anses at være på rejse.